INFOLINIA: 71 74 74 700
czynna pon.-pt. 7:30–18:00
(Infolinia ogólna Kampanii KRD)

Skontaktuj się z nami

Informacje prasowe

decorative image
Sobota, 28 czerwca 2025 r.
Mapa cyberoszustw i długów telekomunikacyjnych – gdzie Polacy najczęściej padają ofiarą hakerów i nie płacą za telefon
97 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada telefon komórkowy, a 96 proc. ma dostęp do Internetu. Nie oznacza to jednak, że wszystkie regularnie opłacają rachunki. W ciągu zaledwie sześciu miesięcy zaległości konsumentów wobec operatorów telekomunikacyjnych, zgłoszonych do Krajowego Rejestru Długów, wzrosły o blisko 70 mln zł – do poziomu ponad 567 mln zł. Użytkownicy smartfonów zmagają się dziś nie tylko z rekordowym zadłużeniem, ale także z rosnącym ryzykiem działań cyberprzestępców.
Ubiegły rok przyniósł rekordową liczbę ataków hakerskich. CERT Polska odnotował 103,4 tys. incydentów związanych z naruszeniem bezpieczeństwa – aż o 29 proc. więcej niż dwa lata wcześniej. A to tylko fragment rzeczywistej skali zagrożenia. Z badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów wynika, że 30 proc. Polaków doświadczyło kradzieży lub próby wyłudzenia danych osobowych, lecz jedynie 11 proc. z nich zgłosiło ten fakt na policję lub do CERT Polska. Analiza danych o miejscu zamieszkania ofiar cyberprzestępców i dłużników telekomunikacyjnych pokazuje przy tym duże różnice regionalne w podejściu do ochrony danych oraz terminowości w regulowaniu zobowiązań.

W Małopolsce najwięcej wyłudzeń danych osobowych, na Kujawach najmniej

Skala oszustw wyraźnie różni się w zależności od regionu. Aż 15,6 proc. mieszkańców Małopolski przyznało, że padło ofiarą kradzieży lub próby wyłudzenia danych osobowych. Najrzadziej z takimi incydentami spotykali się mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego, gdzie odsetek poszkodowanych wyniósł zaledwie 7,3 proc.

Często do oszustw dochodziło także w województwach: lubuskim (15,2 proc.), wielkopolskim (15 proc.) i pomorskim (14,8 proc.). Z kolei stosunkowo niewiele wyłudzeń danych dotyczyło Opolszczyzny (8,3 proc.), Górnego Śląska (8,9 proc.), Podkarpacia (9,7 proc.) oraz Mazowsza (9,8 proc.).



Największa świadomość zagrożeń na Mazowszu, najmniejsza na Opolszczyźnie

Poziom świadomości zagrożeń ze strony cyberprzestępców również znacząco różni się między regionami. Aż 21 proc. użytkowników serwisu ChronPESEL.pl z Mazowsza aktywnie monitoruje swoją tożsamość w sieci. Na końcu zestawienia znalazła się Opolszczyzna – zaledwie 1 proc. mieszkańców podejmuje takie działania.

Dużą ostrożność wykazują też mieszkańcy Górnego Śląska (12 proc.), Dolnego Śląska (10 proc.) i Wielkopolski (9 proc.). Z kolei niewielu użytkowników korzysta z monitoringu w Podlaskiem i Świętokrzyskiem (po 2 proc.), oraz w województwach podkarpackim, lubuskim i warmińsko-mazurskim – po 3 proc.

Monitorowanie tożsamości w sieci pozwala szybko wykryć i ograniczyć skutki kradzieży lub wycieku danych osobowych. Użytkownik, który otrzymuje powiadomienie o próbie wykorzystania jego danych, jak np. numeru PESEL, może natychmiast zareagować: zgłosić sprawę w banku, zmienić loginy do bankowości internetowej, zastrzec dokumenty czy zablokować karty płatnicze. Taka szybka reakcja często decyduje o tym, czy uda się uniknąć realnych strat finansowych.

Bartłomiej Drozd
ekspert serwisu ChronPESEL.pl



Najwyższe zadłużenie na Mazowszu, a najmniejsze w Świętokrzyskiem 

Znaczne różnice między regionami występują również pod względem wysokości zadłużenia wobec operatorów telekomunikacyjnych. Najwyższe zaległości za niezapłacone rachunki za Internet czy telefon mają mieszkańcy Górnego Śląska (80,9 mln zł). W czołówce znajdują się również Mazowsze (64,4 mln zł) i Dolny Śląsk (58,4 mln zł). Natomiast najmniej są winni konsumenci z województw: świętokrzyskiego (10,2 mln zł), podlaskiego (10,3 mln zł) i opolskiego (13,5 mln zł).



Regionalne zróżnicowanie występuje też w kwestii średniego zadłużenia wobec operatorów telekomunikacyjnych. Najwyższą kwotę odnotowano w woj. zachodniopomorskim (3372 zł). W czołówce znajduje się również Pomorze (3276 zł) i Wielkopolska (3248 zł). Z kolei najniższe średnie zadłużenie notują mieszkańcy województwa świętokrzyskiego (2721 zł). Nieco większe zaległości mają konsumenci z woj. lubelskiego (2764 zł) i łódzkiego (2871 zł).



Zadłużeni przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą czasem próbują zawierać umowy jako konsumenci, licząc że operator tego nie zauważy. To złudna nadzieja. Zapominają o tym, że ich nazwisko jest częścią nazwy firmy, a telekomy w wątpliwych przypadkach coraz częściej sprawdzają klientów jednocześnie po PESEL-u i NIP-ie. System i tak wykryje powiązania. Zamiast szukać dróg na skróty, lepiej zadbać o wiarygodność – ona procentuje nie tylko w biznesie, ale i w codziennym funkcjonowaniu.

Sandra Czerwińska
ekspertka Rzetelnej Firmy