Porady
Jak zarządzać firmą w kryzysie?
Aż 39 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP już w pierwszym tygodniu marca 2020 r. wskazywało, że koronawirus negatywnie wpływa na ich działalność. Takie wyniki przyniosło badanie IMAS International, przeprowadzone w tym okresie na zlecenie Krajowego Rejestru Długów. Dziś nikt nie ma wątpliwości, że ta liczba wzrosła.
Natomiast z globalnego badania firmy doradczej Deloitte „Crisis Management Survey” wynika, że 86 proc. firm wierzy, że są wystarczająco lub bardzo dobrze przygotowane na wypadek kryzysu. Jednak większość z nich nigdy nie miała okazji tego przetestować.
Aby ułatwić przedsiębiorcom działanie w sytuacji wywołanej koronawirusem, dajemy garść wskazówek, które pomogą przez nią przejść.
• analiza ryzyka, tj. przewidywanie potencjalnych zagrożeń, wyprzedzanie faktów i tworzenie alternatywnych scenariuszy postępowania,
• sprawne podejmowanie decyzji i klarowne przekazywanie ich pracownikom oraz kontrahentom,
• aktywne kontrolowanie sytuacji i szybkie reagowanie na zmieniające się warunki,
• nieustanny kontakt z dyrektorami i kluczowymi pracownikami, aby zapewnić stały dopływ informacji z poszczególnych działów.
Aby ułatwić przedsiębiorcom działanie w sytuacji wywołanej koronawirusem, dajemy garść wskazówek, które pomogą przez nią przejść.
Sztab kryzysowy
Sztab kryzysowy to serce firmy w trudnym okresie. Jeśli trzymamy zarządzanie w „jednej ręce”, łatwiej zapanować nad chaosem. Niezależnie od tego, czy chodzi o małą czy wielką firm, do zadań sztabu należy m.in.:• analiza ryzyka, tj. przewidywanie potencjalnych zagrożeń, wyprzedzanie faktów i tworzenie alternatywnych scenariuszy postępowania,
• sprawne podejmowanie decyzji i klarowne przekazywanie ich pracownikom oraz kontrahentom,
• aktywne kontrolowanie sytuacji i szybkie reagowanie na zmieniające się warunki,
• nieustanny kontakt z dyrektorami i kluczowymi pracownikami, aby zapewnić stały dopływ informacji z poszczególnych działów.