Informacje prasowe
Ponad połowa badanych ocenia, że wykonywanie obowiązków zawodowych w domu jest bardziej efektywne niż w biurze. 56 proc. uważa, że dzięki temu jest lepiej zorganizowana. Jednocześnie 45 proc. przyznaje, że pracując zdalnie, poświęca na pracę więcej czasu niż w siedzibie firmy. Z jednej strony pracownicy oszczędzają czas na dojazdach do firmy, bo nie stoją w długich korkach, wyjeżdżając z przedmieścia lub wjeżdżając do centrum. Z drugiej, czas poświęcony kiedyś na dojazdy, oddają pracodawcy, ponieważ praktycznie nie wychodzą z biura, a kiedy zegar wybija czas końca ich pracy, chcą jeszcze odpowiedzieć na e-maila, wysłać raport, dokończyć jakieś sprawozdanie itp.
Andrzej Kulikekspert Rzetelnej Firmy
Psychologicznie rzecz ujmując…
Co drugi badany przyznaje, że brakuje mu bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami, wspólnych rozmów, spotkań na korytarzu czy w firmowej stołówce. 39% czuje wyraźną potrzebę regularnych spotkań i zebrań czy to za pomocą Internetu, czy stacjonarnie.
Już w marcu, zaraz po wybuchu epidemii, zorganizowaliśmy dla kilkuset pracowników możliwość pracy zdalnej. Wyposażyliśmy ich w sprzęt i oprogramowanie. Zadbaliśmy o ich bezpieczeństwa, zmniejszając ryzyko zakażenia się koronawirusem spowodowane koniecznością obecności w firmie. Jednak pamiętamy także o naszych klientach i ich bezpieczeństwie. Chronimy dane, a każdy kto pracuje zdalnie, został do tego właściwie przygotowany. Wszyscy pracują na szyfrowanej sieci VPN. Aby przenieść się na taki tryb pracy, potrzebne są odpowiednie procedury bezpieczeństwa, które mamy już przetestowane. Stąd druga fala epidemii nie jest dla nas szokiem. Osoby pracujące poza murami naszego biurowca są także na bieżąco informowane o sytuacji w firmie i wszystkich ważnych decyzjach. Funkcjonuje u nas rozwinięty system komunikacji wewnętrznej, dlatego nikt nie czuje się wyobcowany.
Andrzej Bilski,dyrektor Departamentu HR w Krajowym Rejestrze Długów
Z korzyścią dla pracodawców
72% badanych uważa, że praca zdalna daje więcej elastyczności oraz pomaga lepiej zorganizować obowiązki służbowe i połączyć je z domowymi zadaniami. Wydawać by się mogło, że dla pracodawców taki system zatrudnienia to duży wydatek związany z inwestycją w niezbędne oprogramowanie, sprzęt czy systemy bezpieczeństwa. Jednak dla przedsiębiorców takie rozwiązanie również może być opłacalne.
Zmiana modelu pracy na tryb zdalny stawia przed firmami pewne wyzwania, ale przynosi też spore oszczędności. Nowe technologie czy rozwiązania w zakresie telekomunikacji i informatyki obniżają koszty prowadzenia działalności. Pieniądze zaoszczędzone na utrzymaniu firmowej floty, delegacjach, administracji czy wynajmie powierzchni biurowych, właściciele firm mogą przeznaczyć na inny cel.
Andrzej Kulik,ekspert Rzetelnej Firmy
MŚP nie są gotowe na home office
Trzeba jednak pamiętać, że są przedsiębiorstwa, w których przeniesienie całości lub części zasobów w tryb pracy zdalnej nie jest możliwe ze względu na specyfikę działalności.
Według najnowszej edycji badania KRD „KoronaBilans MŚP”, firmy z tego sektora nie są liderami w zakresie pracy zdalnej. Home office jest możliwy w zaledwie 5,3 proc. przedsiębiorstw i to głównie tych prowadzących działalność usługową. W 58,3 proc. przedsiębiorstw wszyscy pracownicy wykonują swoje obowiązki wyłącznie na miejscu. Mniejsze firmy nie są gotowe na takie rozwiązanie. Często biura rachunkowe i firmy księgowe nie mają możliwości realizacji zadań zdalnie z uwagi na specjalne programy, licencje etc. Podobnie jest w firmach produkcyjnych, które nie mogą przenieść maszyn do miejsca zamieszkania pracownika.
Andrzej Kulikekspert Rzetelnej Firmy
Badanie „Efektywność pracy zdalnej” przeprowadzone we wrześniu 2020 r. przez IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów na grupie 303 osób pracujących zdalnie w wieku 18 – 50+.