INFOLINIA: 71 74 74 700
czynna pon.-pt. 7:30–18:00
(Infolinia ogólna Kampanii KRD)

Skontaktuj się z nami

Informacje prasowe

decorative image
Poniedziałek, 30 czerwca 2025 r.
Miliardowy dług klientów i walka z cyberprzestępcami – podwójne obciążenie operatorów telekomunikacyjnych
Niemal każde gospodarstwo domowe lub firma korzysta z telefonu czy Internetu. Niestety, nie wszyscy terminowo opłacają rachunki. Tylko w ciągu sześciu miesięcy zadłużenie konsumentów i firm wpisanych do Krajowego Rejestru Długów wobec operatorów telekomunikacyjnych wzrosło o ponad 117 mln zł, osiągając poziom 1 mld zł. Jednak rosnące długi klientów to nie jedyny poważny problem tej branży. Kolejnym jest konieczność zwiększenia wydatków na cyberbezpieczeństwo z powodu wzmożonej aktywności hakerów.
Coraz większym wyzwaniem dla operatorów telekomunikacyjnych staje się skala zagrożeń cybernetycznych. Nawet klienci, którzy swoje zobowiązania regulują terminowo, korzystają z usług narażonych na coraz bardziej wyrafinowane ataki. Od 2020 r. CERT Polska we współpracy z operatorami prowadzi Listę Ostrzeżeń, na którą trafiają złośliwe strony internetowe blokowane u źródła. W 2024 r. zablokowano już ponad 70 mln prób wejść na niebezpieczne witryny – o 33 proc. więcej niż rok wcześniej. Zwiększyła się również liczba złośliwych wiadomości SMS – w ubiegłym roku wykryto ich ponad 140 tys.

Atakując potencjalne ofiary hakerzy regularnie podszywają się pod znane marki, w tym operatorów telekomunikacyjnych. Nie ograniczają się jedynie do wysyłania wiadomości z fałszywymi linkami czy zainfekowanymi załącznikami. Coraz częściej stosują też presję czasu, np. informując o konieczności dopłaty do rachunku lub grożąc odcięciem usług, co ma skłonić odbiorcę do natychmiastowej reakcji. Celem takich działań jest wyłudzenie danych osobowych, loginów do bankowości internetowej lub zainstalowanie złośliwego oprogramowania na urządzeniu.

W przypadku firm konsekwencje mogą być bardzo poważne, od kradzieży danych klientów po całkowity paraliż systemów operacyjnych. Tym bardziej niepokojące są wyniki badania ChronPESEL.pl, z którego wynika, że co piąte przedsiębiorstwo z sektora MŚP w ogóle nie szkoli pracowników z ochrony danych. Wśród 81 proc. pracodawców, którzy takie szkolenia organizują, aż 59 proc. ogranicza je wyłącznie do początku zatrudnienia.

Bartłomiej Drozd
ekspert serwisu ChronPESEL.pl

Ponad miliard złotych zaległości

Obok zagrożeń cyfrowych operatorzy muszą również zmierzyć się z rosnącym zadłużeniem klientów. Tylko w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zaległości wobec operatorów wpisanych do Krajowego Rejestru Długów wzrosły o ponad 117 mln zł, osiągając poziom 1 mld zł. Wśród dłużników znajdują się zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy z sektora MŚP.

W przypadku konsumentów zadłużenie sięga obecnie 567,4 mln zł i dotyczy 184,6 tys. osób. Średni dług przekracza 3 tys. zł. Kobiety radzą sobie z regulowaniem zobowiązań wobec operatorów telekomunikacyjnych nieco lepiej niż mężczyźni. Łączna kwota ich zaległości to 229,3 mln zł, podczas gdy panowie mają do oddania aż 338,1 mln zł.

Zadłużenie różni się również w zależności od wieku. Największe zobowiązania mają osoby w wieku 36-45 lat (160,6 mln zł) oraz 26-35 lat (138,7 mln zł). Nieco mniej są winni konsumenci między 46. a 55. rokiem życia (109,3 mln zł). Warto podkreślić, że najmniejsze zaległości notuje się wśród seniorów powyżej 65. roku życia (51,4 mln zł) oraz najmłodszych dorosłych w wieku 18-25 lat (53,1 mln zł).

Ale nie tylko konsumenci nie regulują rachunków. Zaległości przedsiębiorców przekraczają już 436 mln zł, a średnie zadłużenie jednej firmy wynosi 10,4 tys. zł. Największe problemy z terminowymi płatnościami mają firmy handlowe (zarówno hurt, jak i detal), budowlane i transportowe.

Telefon i Internet to dziś usługi absolutnie pierwszej potrzeby w każdej firmie. Bez nich nie ma kontaktu z klientem, realizacji zamówień ani bieżącej działalności operacyjnej. Zaległości wobec operatorów nie tylko narażają przedsiębiorstwo na odcięcie podstawowych narzędzi, ale też podważają jego wiarygodność – zarówno wobec dostawców, jak i klientów. Współczesny kontrahent szybko traci zaufanie, gdy nie może się skontaktować z firmą albo nagle przestaje działać jej strona internetowa. Od początku powstania Rzetelnej Firmy edukujemy sektor MŚP, że ich nierzetelność wobec dostawcy uderza prędzej czy później w relacje z ich klientami.

Sandra Czerwińska
ekspertka Rzetelnej Firmy