INFOLINIA: 71 74 74 700
czynna pon.-pt. 7:30–18:00
(Infolinia ogólna Kampanii KRD)

Skontaktuj się z nami

Informacje prasowe

decorative image
Piątek, 30 maja 2025 r.
Mieszkańcy Dolnego Śląska, Pomorza oraz Warmii i Mazur bronią pozycji najmniej rzetelnych
W najnowszym Rankingu Rzetelności Konsumentów najlepiej wypadają Świętokrzyskie, Podlaskie i Podkarpackie. Na szarym końcu są Dolnośląskie, Pomorskie i Warmińsko-Mazurskie. W ciągu sześciu miesięcy od poprzedniej edycji za podium spadła Małopolska, a swoją pozycję znacznie poprawił Śląsk. Zdaniem ekspertów, uczciwość płatnicza to kwestia mentalności, a nie zasobności portfela czy zamożności regionu.


Zestawienie przygotowane przez ekspertów Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów opiera się na kilku wskaźnikach: zadłużeniu notowanym w KRD w całym województwie oraz w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców, średniej kwocie zaległości przypadających na jednego dłużnika oraz odsetku zadłużonych w stosunku do ogólnej liczby mieszkańców każdego regionu. Zsumowana liczba punktów w każdej z tych kategorii decyduje o miejscu województwa w rankingu.

Pierwsza piątka uczciwych

Najbardziej rzetelni konsumenci mieszkają w Świętokrzyskiem (53 pkt.), Podlaskiem (48 pkt.) oraz na Podkarpaciu (45 pkt.). Tuż za nimi są jeszcze Małopolska (44 pkt.) i Opolszczyzna (40 pkt.).
Biorąc pod uwagę konkretne wskaźniki, mieszkańcy województwa świętokrzyskiego mają najniższe łączne zadłużenie, które opiewa na 944,8 mln zł. W przeliczeniu na tysiąc osób wynosi ono 976,3 tys. zł, a średnia kwota do spłaty dla każdego dłużnika sięga nieco ponad 22 tys. zł. Wśród wszystkich konsumentów w tym regionie 4,42 proc. stanowią dłużnicy. Na Podlasiu do spłaty jest 945,6 mln zł, dług na tysiąc mieszkańców sięga 1 mln zł, a „na głowę” – 22,5 tys. zł. Zadłużeni Podlasianie stanowią 4,52 proc. wszystkich mieszkańców tego województwa. Podkarpacie uzbierało 1,44 mld zł zadłużenia, ale w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców kwota jest najniższa spośród wszystkich województw – 853,4 tys. zł. Jedna osoba spłacić musi średnio 27,3 tys. zł, a osób z takimi problemami w całym regionie jest 3,12 proc.

W porównaniu do poprzedniej edycji rankingu, w czołówce zmianie uległa pozycja województwa podlaskiego, które z czwartego miejsca wskoczyło na drugie. Z kolei Małopolska, wcześniej w pierwszej trójce, tym razem znalazła się poza podium. Choć łączny dług w tym województwie jest spory, bo wynosi 2,50 mld zł, to w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców okazuje się jednym z niższych – 902,8 tys. zł. Podobnie odsetek zadłużonych, który nie przekracza 4 proc. Różnice w punktacji wśród liderów naszego rankingu są nieduże, a Małopolska niezależnie od obecnego spadku na tle kraju pozostaje regionem z rzetelnymi konsumentami.


Ranking Rzetelności Konsumentów ujawnia, jak głęboko w lokalnych społecznościach zakorzenione są normy moralności płatniczej. Potwierdza też to, co sami obserwujemy jako negocjatorzy, że poziom zadłużenia mieszkańców nie zawsze idzie w parze z obiektywną sytuacją ekonomiczną regionu, lecz często jest wypadkową kultury finansowej i lokalnych norm społecznych. Są regiony, w których dług oznacza wstyd i takie, gdzie unikanie spłaty to synonim sprytu. Najważniejszym elementem skutecznej windykacji są więc nie tyle możliwości finansowe konsumenta, ile jego gotowość do uznania długu i współpracy z negocjatorem. Zasobność portfela nie sprawi, że dłużnik chętniej ureguluje zaległości. Często konsumenci z mniej zamożnych regionów sprawniej niż ci z bogatszych spłacają zaległości. Uczciwość płatnicza to kwestia mentalności

Jakub Kostecki
prezes Zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso

wskaznik2025.png

Tam mają największe problemy

Najmniej rzetelni w spłacaniu swoich zobowiązań finansowych okazali się mieszkańcy Dolnego Śląska (17 pkt. w rankingu), Pomorza (18 pkt.) oraz Warmii i Mazur (21 pkt.). Słabo radzą sobie także województwa mazowieckie (23 pkt.), oraz śląskie i zachodniopomorskie (po 29 pkt.). Warto jednak zauważyć sporą poprawę na Śląsku, który w poprzedniej edycji znajdował się na przedostatnim miejscu. Co ważne, zmiana sytuacji województwa nastąpiła pomimo lekkiego wzrostu bezrobocia i spadku zatrudnienia.

Znajdujący się na ostatnim miejscu mieszkańcy województwa dolnośląskiego uzbierali 4,19 mld zł długu, który w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców wynosi 1,76 mln zł. Zadłużonych w regionie jest 8,18 proc., a każdy z nich do zwrotu ma przeciętnie 21,5 tys. zł. Na Pomorzu konsumenci do oddania mają łącznie 3,34 mld zł, a na tysiąc osób – 1,76 mln zł. Dłużników w tym województwie jest 7,73 proc., a średnio spłacić powinni 22,7 tys. zł. Z kolei zamieszkujący Warmię i Mazury nie uregulowali zobowiązań na kwotę 1,99 mld zł, a w przeliczeniu na tysiąc osób kwota sięga 1,79 mln zł. Takie problemy finansowe ma 8,05 proc. mieszkańców, a każdy z nich powinien zwrócić średnio 22,4 tys. zł.

Podkarpacie wyróżnia nie tylko rzetelność

Kolejna edycja Wskaźnika rzetelności polskich konsumentów pokazuje, jak zróżnicowane jest podejście rodaków do regulowania swoich zobowiązań finansowych. Widzimy, że jest ono ściśle związane z regionem, w którym żyją konsumenci, ale trudno jest je połączyć z faktyczną sytuacją finansową danego województwa. Wyraźnym przykładem na brak takiej zależności są Podkarpacie oraz Warmia i Mazury. To regiony z niemal identycznym, a przy tym najwyższym w kraju bezrobociem, sięgającym 8,8 proc. w województwie podkarpackim oraz 8,7 proc. w województwie warmińsko-mazurskim. Podobnie zbliżona jest także średnia pensja. Tymczasem Podkarpacie konsekwentnie utrzymuje się w pierwszej trójce najbardziej uczciwych konsumentów, a Warmia i Mazury wśród tych, którzy ze spłatą zobowiązań radzą sobie najsłabiej

Sandra Czerwińska
ekspertka Rzetelnej Firmy

Podobnie jak w przypadku bezrobocia, także średnie wynagrodzenie w obu województwach znacznie odbiega od przeciętnej pensji w całym kraju, która w marcu 2025 r. wynosiła 9055,89 zł brutto. Na Podkarpaciu sięgnęła wtedy 7567,19 zł, a na Warmii i Mazurach – 7218,28 zł. Co ciekawe, zbliżona sytuacja finansowa obu regionów pozostaje bez wpływu nie tylko na podejście ich mieszkańców do spłacania długów, ale także na ogólne poczucie dobrostanu. Jak wskazuje raport Otodom, zamieszkujący województwo podkarpackie deklarują najwyższy poziom szczęścia wśród wszystkich regionów kraju – co trzeci konsument należy tam do grupy o największym poziomie dobrostanu. W Warmińsko-Mazurskiem odsetek takich osób wynosi 20,6 proc i jest to jeden z najniższych wyników w Polsce.