Informacje prasowe
Skalę problemu najlepiej pokazują liczby. Zadłużenie wszystkich firm notowanych w Krajowym Rejestrze Długów wynosi prawie 9 mld złotych. Na tę kwotę składa się ponad 945 tys. zobowiązań niespłaconych w terminie. Ponadto, jak wynika z naszego cyklicznego badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” aż 85 proc. firm wskazuje na kłopoty z otrzymaniem zapłaty od kontrahentów w umówionym terminie. Części problemów można byłoby uniknąć, ale wciąż mało firm ma w zwyczaju sprawdzać wiarygodność finansową swoich partnerów.
Adam ŁąckiPrezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej
Kiedy jednak tych samych przedsiębiorców zapytano o to, czy przy wydawaniu prywatnych pieniędzy sprawdzają wiarygodność płatniczą rozmaitych dostawców, ich odsetek znacznie wzrósł. Aż 92 proc. ankietowanych w życiu prywatnym weryfikuje dewelopera przed kupnem mieszkania. 76 proc. robiąc zakupy w Internecie ma zwyczaj sprawdzania sprzedawcy. Najczęściej szukają opinii oraz komentarzy dotychczasowych klientów o usługach czy produktach.
Dlaczego zatem weryfikując prywatnie, nie robią tego zawodowo w firmie? Przedsiębiorcy ufają, że kontrahent zapłaci – w ten sposób odpowiedziało 16 proc. badanych. Co ciekawe, co czwarty ankietowany nie potrafił jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Istotnym aspektem jest również fakt, że dla wielu przedsiębiorców wartość własnych pieniędzy jest zupełnie inna niż wartość finansów należących do firmy. 14 proc. badanych dba bardziej o swoje prywatne finanse niż te służbowe.
To naprawdę zaskakujące. Tacy przedsiębiorcy żyją w nieświadomości, że to system naczyń połączonych. Kiedy firma straci pieniądze, straci na tym zarówno jej właściciel, jak i jej pracownicy. Dlatego również oni powinni wykazać zainteresowanie i zaszczepić w firmie nawyk sprawdzania. Jak wiadomo: przezorny zawsze ubezpieczony.
Mirosław SędłakPrezes Rzetelnej Firmy
Przedsiębiorcy tłumaczą też, że nie mają czasu na przyjrzenie się sytuacji finansowej partnera biznesowego, z którym przyjdzie im współpracować. Niektórzy mówią wprost: lenistwo, a jeszcze inni, że po prostu nie opłaca się im sprawdzać kontrahentów, gdy transakcja dotyczy małej kwoty. Co ciekawe, wśród 92 proc. badanych, którzy prywatnie sprawdzają dewelopera, tylko 58 proc. sprawdza służbowo kontrahentów. Natomiast ci, którzy pozazawodowo szukają informacji o internetowym sprzedawcy, tylko w 62 proc. decydują się zweryfikować partnera.
W życiu prywatnym panuje większa nieufność i ostrożność niż w życiu zawodowym. Jak pokazują wyniki badań, przedsiębiorcy mają w sobie wyrobiony nawyk sprawdzania, ale najczęściej wtedy, kiedy wydają prywatne pieniądze. W jednej sytuacji mówią „sprawdzam”, w drugiej pozostawiają sprawy swojemu biegowi. To paradoks, bo przecież w obu przypadkach w grę wchodzą ich pieniądze.
Mirosław SędłakPrezes Rzetelnej Firmy
Badanie „Biznesowy savoir-vivre” zostało przeprowadzone przez Keralla Research w grudniu 2017 roku. Badanie zrealizowano na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy.