INFOLINIA: 71 74 74 700
czynna pon.-pt. 7:30–18:00
(Infolinia ogólna Kampanii KRD)

Skontaktuj się z nami

Porady

decorative image
Lokatorzy nie płacą czynszu – sposoby, żeby to zmienić
Niepłacący lokatorzy to palący problem dużych i małych spółdzielni mieszkaniowych, komunalnych zarządów mieszkaniowych, jak i wspólnot mieszkaniowych. Budujące jest to, że – jak wynika z najnowszych badań Krajowego Rejestru Długów - ci uczciwi, regularnie płacący czynsz mieszkańcy domagają się od zarządców bardziej stanowczych działań wobec dłużników. O tym, jak to zrobić opowiada Katarzyna Mikołajczyk, kierowniczka Zespołu Wsparcia i Obsługi Klienta Strategicznego, w podcaście „Trzy słowa o biznesie”.
Im większe długi, tym, większa luka w budżecie zarządcy i mniejsze możliwości remontów i inwestycji w poprawę mieszkaniowej infrastruktury. Nowa winda, plac zabaw dla dzieci, panele fotowoltaiczne na dachu, żeby nie płacić za prąd – to wszystko finansowane jest
z pieniędzy lokatorów. Tyle że jeśli pieniędzy brakuje nawet na bieżące utrzymanie budynków, trudno o inwestycje. Nie dziwi zatem, że  Polacy nie chcą się składać na długi sąsiadów. Ponad 3/4 uważa, że jeśli ktoś zalega spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej z czynszem i nie wywiązuje się z ustaleń ułatwiających spłatę zaległości, to powinny one podejmować stanowcze kroki, aby odzyskać dług.

Tymczasem te spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, które dopisują dłużników do KRD, odnotowały w ostatnich dwóch latach spadek zadłużenia o 40 proc., a spadek liczby dłużników o jedną trzecią.

Długi lokatorów


Mieszkańcy, którzy nie płacą za czynsz, wywóz śmieci czy ogrzewanie, są winni zarządcom aż 290,8 mln zł. Średnie zadłużenie jednego lokatora wynosi 15,6 tys. zł. Takie długi widnieją w Krajowym Rejestrze Długów. Ale to tylko wierzchołek góry lodowej, bo problem jest znacznie głębszy.

Motywowanie do zapłaty


Jakie zatem działania powinny podjąć wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie i zarządcy mieszkań gminnych, aby zmotywować dłużników
do uregulowania swoich zobowiązań? Katarzyna Mikołajczyk wskazała praktyczne strategie i rozwiązania, które mogą przynieść pozytywne rezultaty i wpłynąć na zwiększenie płynności finansowej zarządców mieszkań.

Wyniki badania


Wydaje się, że odzyskanie zaległych opłat jest korzystne dla wszystkich mieszkańców, ale czasem pojawiają się sytuacje, w których inni lokatorzy są przeciwni konsekwentnym działaniom windykacyjnym. Przedstawiamy wyniki naszych badań i sondaży, które pozwolą spojrzeć na tę kwestię z różnych perspektyw.

To tylko skrót, po bardziej wyczerpujące informacje zapraszamy do podcastu „Trzy słowa o biznesie” poświęconego zawodowym dłużnikom. Odcinek można obejrzeć lub wysłuchać w popularnych serwisach streamingowych:
Zapraszamy!