Jesteśmy bliżej Ciebie! Pobierz aplikację mobilną KRD BIG S.A. i odkryj nową jakość korzystania z naszych usług.
INFOLINIA: 71 74 74 700
czynna pon.-pt. 7:30–18:00
(Infolinia ogólna Kampanii KRD)

Skontaktuj się z nami

Informacje prasowe

decorative image
Środa, 11 maja 2011 r.
Polka na zakupach
Polka to świadoma konsumentka. Szuka dobrych okazji na promocjach, lubi zakupy przez Internet i sprawdza wiarygodność usługodawców – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów oraz TNS OBOP, które opracowały kompleksowy raport dotyczący konsumenckich zwyczajów i nawyków kobiet w Polsce.
Polki zadłużają się w mniejszym stopniu niż Polacy. Kobiety stanowią 38 proc. osób zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Długów, podczas gdy mężczyźni – 62 proc. Rzadziej zalegają ze spłatą kredytów w bankach, opłacaniem rachunków za prąd, gaz oraz telefon komórkowy. Wyjątkiem są jedynie koszty korzystania z telefonu stacjonarny (kobiety stanowią w tym wypadku 51,5 proc. dłużniczek) oraz opłaty w spółdzielniach mieszkaniowych (51 proc. zalegających z czynszem). Racjonalne zachowania kobiet odnośnie zobowiązań i wydatków znalazły także potwierdzenie w wynikach raportu „Polka kupuje świadomie” badającym ich decyzje zakupowe.

W poszukiwaniu dobrej ceny
Najczęściej wybieraną przez Polkę strategią zakupu jest szukanie najkorzystniejszej relacji jakości do ceny. Niemal 40 proc. pań przyznaje, że najpierw przeglądają oferty, porównują je i wybierają najbardziej korzystną. Ponad 36 proc. czeka na promocje i wyprzedaże, by za podobną kwotę kupić dwie lub więcej rzeczy, niż jedną w regularnej cenie. Niecałe 20 proc. pań przyznaje, że woli kupować rzadziej, ale za to produkty dobre, markowe i z najwyższej półki. Wzorem innych Europejek, chcą mieć buty od dobrego projektanta, markową torebkę i dobrej jakości ciuch. Równocześnie 16 proc. Polek kupuje jak najtaniej, nie zwracając uwagi na markę. Taniej, znaczy oszczędniej, choć nie zawsze modnie.

Zakupy w sieci
Gdy w grę wchodzą oszczędności, strzałem w dziesiątkę okazuje się cybershopping – jest wygodny, opłacalny i robiąc zakupy, można popijać ulubioną kawę. Nic więc dziwnego, że panie coraz bardziej go doceniają. Z badań wynika, iż ponad jedna czwarta kobiet robi zakupy w internecie. Decydują o tym przede wszystkim niższe ceny (73 proc.), a także wygoda (55 proc.) i oszczędność czasu (42 proc.). Podczas zakupów online Polka jest jednak dość ostrożna. Kupując w sieci, 57 proc. badanych sprawdza przede wszystkim wiarygodność sklepu, 52 proc. porównuje oferty różnych sklepów internetowych, zaś 46 proc. szuka opinii na temat towaru i sprzedawcy na forach i portalach internetowych.

Wiarygodność najważniejsza
Polki wiedzą, na jakie niebezpieczeństwo są narażone, jeśli skorzystają z usług nierzetelnej firmy.
– Bezpieczeństwo finansowe gospodarstwa domowego to w głównej mierze konsekwencja ostrożnego lokowania pieniędzy. Sprawdzanie wiarygodności sklepu internetowego, dewelopera czy touroperatora, zanim powierzy się im pieniądze, świadczy o odpowiedzialnym podejściu do zawierania transakcji. Sprawdzając firmę w rejestrze długów, minimalizujemy ryzyko związane z trafieniem na nieuczciwego partnera – zauważa Jakub Kostecki, wiceprezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.

W wypadku zakupu domu lub mieszkania kobietom zdecydowanie nie można zarzucić braku racjonalności – aż 58 proc. zwraca uwagę na cenę oraz lokalizację (44 proc.), a także na potrzeby własne i rodziny (30 proc.) oraz właśnie wiarygodność dewelopera (27 proc.). Panie korzystające z usług biur podróży (33 proc.) sprawdzają przede wszystkim wiarygodność firmy (58 proc.), a tylko 17 proc. kieruje się ceną. Polka prędzej trzy razy upewni się, czy za swoje pieniądze dostanie to, co oferuje sprzedawca, niż da się naciągnąć na fikcyjne wakacje z biletem w jedną stronę.

Oszczędna jak Polka
Nieco ponad trzy czwarte badanych (77 proc.) deklaruje, że w ostatnich dwóch latach ograniczyło wydatki. Przede wszystkim panie zrezygnowały z zakupów ubrań (40 proc.), wakacji (37 proc.), dóbr luksusowych (36 proc.), a także żywności (30 proc.). Rzadziej dotyczyło to artykułów wyposażenia wnętrz (28 proc.), wydatków na urodę (26 proc.) oraz gadżetów elektronicznych (20 proc.). Kobiety najmniej chętnie oszczędzają kosztem dzieci (tylko 7 proc.).

– Polka planuje wydatki z ołówkiem w ręku, myśli o przyszłości. Czas więc skończyć z głupimi dowcipami o kobietach, które trwonią majątek na ciuchy, luksusowe kremy i fryzjerów. Takie kobiety są, ale nie w Polsce – mówi Katarzyna Bosacka, dziennikarka i promotorka świadomej konsumpcji.